Μια Επιστημονική Απάντηση για τους Αλαφροΐσκιωτους

Author: Γιώργος Ιωαννίδης / Labels:


1 Νοεμβρίου: Αλαφροΐσκιωτους ορίζει η παράδοση μας αυτούς που έχουν την έμφυτη ικανότητα να βλέπουν την άλλη πλευρά. Καθόλη την διάρκεια της έρευνας μου στο χώρο της παραδοξολογίας, έχω συναντήσει αρκετούς ανθρώπους που μου έχουν αποδείξει το γνήσιο αυτής της ικανότητας. Και τουλάχιστον μια από αυτούς τους ξεχωριστούς ανθρώπους, έχω την χαρά να συνεργάζομαι στενά τα τελευταία 3 χρόνια.
Στις περισσότερες περιπτώσεις όμως, δέχομαι την ίδια ερώτηση: μήπως οι αλαφροΐσκιωτοι είναι σχιζοφρενείς; Η απάντηση είναι αρνητική, διότι εκτός του ότι τα παραφυσικά τους βιώματα μπορούν να αποδειχθούν αν τα εξετάσουμε προσεχτικά, η ευρύτερη ψυχολογία τους δεν είναι αποδιοργανωμένη όπως συμβαίνει στις περιπτώσεις ψύχωσης!
Αλλά ακόμη και όταν τα ψυχολογικά τεστ δίνουν τη διάγνωση της σχιζότυπης διαταραχής της προσωπικότητας –όπως συνέβη στην περίπτωση μιας φίλης αλαφροΐσκιωτης που εξέτασα προσωπικά– το συμπέρασμα είναι λανθασμένο, καθώς με τον όρο αυτό η κλασική ψυχιατρική καπελώνει παρά επεξηγεί τις εμπειρίες αυτών των ανθρώπων!
Τον περασμένο Μάιο του 2009 λοιπόν, κυκλοφόρησε ένα καινούργιο βιβλίο από τους Michael Jawer (MD) και Marc Micozzi (PhD) με τίτλο The Spiritual Anatomy of Emotion: How Feelings Link the Brain, the Body, and the Sixth Sense που φαίνεται να επιβεβαιώνει με έναν πολύ ενδιαφέρον τρόπο τα παραπάνω μου συμπεράσματα.
Οι δυο συγγραφείς έχοντας ολοκληρώσει μια έρευνα πάνω σε άτομα που υποστηρίζουν πως είναι αλαφροΐσκιωτοι, κατέληξαν πως η ψυχική αυτή ευαισθησία σχετίζεται με την λειτουργία του επιχείλιου συστήματος (limbic system) αλλά και σε ένα είδος τύπου προσωπικότητας που καταγράφει περισσότερα αισθήματα από το περιβάλλον από ότι πράττουν οι υπόλοιποι άνθρωποι.
Το επιχείλιο σύστημα ή στεφανιαίο ή μεταίχμιο, απαρτίζεται από τον έλικα προσαγωγίου, την αμυγδαλή και τον ιππόκαμπο. Προσέξτε τώρα: η λειτουργία αυτού του συστήματος είναι να επισυνάπτει/περιενδύει τις εισερχόμενες πληροφορίες με συναισθήματα. Αυτό συμβαίνει προτού οι πληροφορίες διοχετευθούν προς τους ανώτερους εγκεφαλικούς λοβούς όπου εδράζουν οι γνωστικές ικανότητες.
Επομένως, κάθε ερέθισμα που εισέρχεται στον εγκέφαλό υποχρεωτικά προσλαμβάνει ένα συναίσθημα από αυτό το σύστημα. Υπό αυτήν την έννοια, είμαστε μάλλον συναισθανόμενα όντα που σκέπτονται και όχι σκεπτόμενα όντα που συναισθάνονται, όπως προτιμάμε να θεωρούμε τους εαυτούς μας.
Επιστρέφοντας τώρα στην εργασία των Jawer και Micozzi, οι δυο αυτοί γιατροί, κατάφεραν να απαντήσουν πως η αλαφροϊσκίαση δεν είναι μια ψυχωτική κατάσταση αλλά μια ειδική ανθρώπινη συμπεριφορά που σχετίζεται με την υπερευαίσθητη συγκέντρωση πληροφοριών από το περιβάλλον.
Το φαινόμενο αυτό δε, παρατηρείτε πολύ περισσότερο στις γυναίκες!
Αυτό που δεν απαντά ακόμη η συγκεκριμένη έρευνα είναι για το αν η εν λόγω σούπερ ευαισθησία αυτών των ανθρώπων καταγράφει κυριολεκτικά και επακριβώς, αφανείς υπάρξεις. Οι δυο συγγραφείς όμως, αφήνουν ανοιχτό αυτό το ενδεχόμενο.
Προσωπικά διατηρώ ελάχιστες επιφυλάξεις… αν και ασφαλώς χρειάζεται το θέμα να μελετηθεί ακόμη περισσότερο – εξίσου σημαντικό είναι να απαντηθεί το ερώτημα του κατά πόσο η ευαισθησία αυτή φιλτράρετε από υποκειμενικά συμπλέγματα του ατόμου που μπορούν να αλλοιώνουν το εξωτερικό ερέθισμα.
Όπως και να έχει όμως, η εργασία αυτή είναι ένα πρώτο, σημαντικό βήμα αποδαιμονοποίησης του φαινομένου της αλαφροϊσκίασης.
Περισσότερα για το θέμα των αλαφροΐσκιωτων, μπορείτε να βρείτε στο mystery τ. 38

5 comments:

Αναστασίου Δημήτριος said...

Είμαστε, θα έλεγα, όντα ΚΑΙ που σκέπτονται αλλά ΚΑΙ αισθάνονται.

Ποιές μεθόδους, όμως, χρησιμοποίησαν οι δύο γιατροί και κατέληξαν σε αυτά τα συμπεράσματα; Δηλαδή, πώς είναι σίγουροι ότι οι αλαφροϊσκιωτοι συγκεντρώνουν πληροφορίες από το γύρω περιβάλλον τους αλλά και με ποιόν τρόπο ή ποιά διαδικασία ακολουθούν για να το πετύχουν αυτό;

Τέλος, γιατί το φαινόμενο αυτό παρατηρείται περισσότερο στις ... γυναίκες;

Οι απαντήσεις σε αυτό το ερώτημα ποικίλουν, σύμφωνα με διάφορα δημοσιεύματα στο διαδίκτυο...

Γιώργος Ιωαννίδης said...

Δεν υπάρχει μελέτη που να μην ακυρώνετε από τα ευρήματα μιας άλλης έρευνας. Πολλοί είναι αυτοί που θα βρουν τρύπες στην εν λόγο περίπτωση, το συμαντικό όμως είναι πως μια επιστημονική ομάδα, προσπαθεί να βρει απαντήσεις για το φαινόμενο παρά να το εντάξει –όπως συνίθω γίνεται– σε κάποια κλινική κατηγορία!
Όσον αφορά για το ότι υπερτερούν οι γυναίκες, πιστεύω πως οφείλεται και σε κοινονικούς λόγους, καθότι με βάση τα παραδοσιακά μοντέλα, η γυναίκα αναπτύσει περισσότερο την συναισθηματική της νοημοσύνη και ως εκ τούτου, την λειτουργία της διαίσθησης… σήμερα βέβαια η νόρμα αυτή τείνει να αλλάξει με θετικά και αρνητικά αποτελέσματα για τους ρόλους των φύλων!

Nekys said...

Αρκετά ενδιαφέρουσα δημοσίευση. Θα συμφωνήσω με τον Γιώργο όσον αφορά την εξήγιση του πάνω στο γιατί παρατειρείται περισσότερο στις Γυναίκες. Το αντικείμενο βέβαια, χρίζει περισσότερης μελέτης αλλά η αρχή (αν αντιλείφθηκα σωστά, πρέπει να είναι από τις πρώτες μελέτες που επιβεβαιώνουν το συγκεκριμένο φαινόμενο) είναι καλή (τουλάχιστον αξίζει κανείς να αποπειραθεί ή να καταφέρει να την απορρίψει ώστε να μπορέσει να την ακυρώσει ή να την επιβεβαιώσει.
Επίσης έχω την εντύπωση ότι έχεις ένα μικρό ορθογραφικό λάθος:
"Το φαινόμενο αυτό δε, παρατηρείτε πολύ περισσότερο στις γυναίκες!"
"Παρατηρείται" δεν θα έπρεπε να είναι; Αν κάνω λάθος, την συγνώμμη μου για την εσφαλμένη παρατήρηση.

Γιώργος Ιωαννίδης said...

Αν και όλα τείνουν στην τελειότητα δίχως να μπορούν πάντα να φτάσουν, παρομοίως η ορθογραφία μου δεν φημίζεται για την τελειότητα της!
Αλλά και εσύ, ίσως θα έπρεπε να ξαναδείς τις λέξεις «εξήγιση», «περατειρείται» και «αντιλείφθηκα» :))

Nekys said...

Είμαι φονιάς, τι να κάνουμε! Τουλάχιστον τα δικά μου είναι απλά σχόλιο!
Η πραγματική ανωτερότητα βρίσκεται στο ότι εσύ το διόρθωσες, εγώ αδυνατώ...

Post a Comment

Αγαπητέ επισκέπτη, άφησε εδώ το μήνυμα σου, μα να θυμάσαι, σχόλια που δεν αρμόζουν στο ημερολόγιο θα αφεθούν στην λήθη του κυβερνοχώρου!

Copyright 2009 | Based on a FoolBlogger's template, designed by Ophelia Nicholson.
The initial design was modified by Nikolaos Koumartzis for meta-δίκτυο and Hellenic Society of Metaphysics.